Tevredenheidsonderzoek vrijwilligers 2024
"Ik wil graag iets betekenen voor de ander."
In februari van dit jaar is er een tevredenheidsonderzoek gehouden onder de bijna 300 vrijwilligers van Zideris. Een derde van de geënquêteerden heeft de enquête ingevuld, en dit zijn de opvallende resultaten:
Betrokkenheid
- We zien dat een grote groep vrijwilligers lang verbonden is aan Zideris. Maar liefst 25% is al langer dan 16 jaar actief als vrijwilliger, een heel mooi gegeven om trots op te zijn.
- Een kleine 10% is net een jaar begonnen met vrijwilligerswerk bij Zideris, en de grootste groep bevindt zich in de categorie tussen 1 en 3 jaar actief als vrijwilliger (20,7%).
- Opvallend is dat 34,4% van de respondenten tussen 1 en 3 uur per week aan vrijwilligerswerk besteedt, en dat 29% aangeeft op oproepbasis inzetbaar te zijn. Deze groep vrijwilligers noemen we ook wel 'flexvrijwilligers'. Een goed voorbeeld hiervan is de activiteitenvrijwilliger die meehelpt tijdens Rijnweek, Kerstbeleving en Truckersdag. De vrijwilliger komt vaak via via in aanraking met vrijwilligerswerk bij Zideris.
- 29,6% van de vrijwilligers is via iemand die werkt bij Zideris in contact gekomen met vrijwilligerswerk, 17,3% van de groep vrijwilligers is via iemand uit het netwerk die ook vrijwilliger is bij Zideris in contact gekomen met vrijwilligerswerk bij Zideris.
- Een grote groep (42%) geeft verschillende antwoorden, waarbij het vaakst wordt aangegeven dat ze oud-medewerker van Zideris zijn of familie van een cliënt zijn. Hier liggen vele kansen voor het werven van vrijwilligers, aangezien 74,2% van de vrijwilligers vrijwilligerswerk bij Zideris aanbeveelt binnen hun eigen netwerk.
- De vrijwilliger wil graag iets voor een ander betekenen (71,7%), spreekt de doelgroep erg aan (59,8%), vindt het werk leuk en interessant (35,9%) en beschouwt het als een zinvolle tijdsbesteding (32,6%).
- Bovendien is het een bewuste keuze om vrijwilligerswerk te doen bij Zideris (77,4%), komt het overeen met de verwachtingen (78,5%), biedt het voldoende uitdaging (78,5%) en doet de vrijwilliger het werk met plezier (94,6%).
- Dat de vrijwilliger van Zideris trouw is, blijkt wel uit het volgende percentage: 65,6% blijft voor onbepaalde tijd verbonden aan Zideris.
Behoud
- De vrijwilliger weet wat er van hem verwacht wordt (80,6%), de werkzaamheden sluiten goed aan bij kennis en ervaring (71%), het is duidelijk over welke kennis en vaardigheden hij/zij moet beschikken (74,2%) en de werkzaamheden passen goed bij de eigen interesses (82,8%).
- Het inwerken van de vrijwilliger verdient meer aandacht; 8,6% geeft aan niet voldoende te zijn ingewerkt. Daarnaast is de groep die 'neutraal' (17,2%) of 'niet van toepassing' (28%) aangeeft te groot, en dit staat niet in verhouding tot de positieve reacties op wel goed ingewerkt te zijn.
- Ook is nog niet altijd duidelijk bij wie de vrijwilliger terecht kan met vragen en problemen (8,6%). Hoewel het een kleine groep is, verdient dit zeker aandacht, net als de ondersteuning en begeleiding van de vrijwilliger door de medewerker op locatie (5,4%).
- Van de vrijwilligers vindt 57% dat er een duidelijke taakverdeling is tussen betaalde medewerkers en vrijwilligers. Ook vindt 10,8% dat sommige werkzaamheden thuishoren bij beroepskrachten en niet bij vrijwilligers.
- De vrijwilliger voelt zich niet overvraagd door medewerkers (58,1%) of door cliënten (61,3%). Het is raadzaam om ook meer te investeren in samenwerking tussen vrijwilligers en medewerkers, evenals in de relaties onderling tussen vrijwilligers. Te vaak wordt het antwoord 'neutraal' aangevinkt, wat niet in goede verhouding staat tot de positieve antwoorden.
- Er zijn 3 vrijwilligers die duidelijk aangeven niet fijn samen te werken met andere vrijwilligers. Hoewel het om een klein aantal gaat, is dit een signaal dat serieus moet worden opgepakt.
- Een grote groep vrijwilligers (67,7%) geeft aan dat er een goede sfeer heerst op de afdeling waar ze vrijwilligerswerk doen, en weer 76,3% van de vrijwilligers geeft aan een goede relatie te hebben met de medewerkers van Zideris.
- Vrijwilligers geven aan niet altijd te beschikken over de juiste zorginformatie met betrekking tot cliënten (17,2%).