
Dit doet een logopedist
Nienke (25) kwam als klein meisje al met haar moeder mee naar Zideris. Ze studeerde af als logopediste, maar vond niet genoeg uitdaging in de eerstelijns praktijk. Zo raakte ze weer in gesprek met Zideris en nu vormt ze samen met Femke en Clementine het team van logopedie. "Dat je iets kunt beteken voor een cliënt vind ik echt het mooiste wat er is."
Wat doe je zoal als logopedist bij Zideris?
"De meeste cliënten hebben problemen met de informatieverwerking of een communicatieprobleem. Je hebt cliënten die wel goed kunnen vertellen en die praten honderduit, maar sommigen die praten via pictogrammen of een spraakcomputer. Als logopedisten zijn we bij iedereen betrokken. Iedereen boven de 40 jaar moet bijvoorbeeld iedere 5 jaar een gehoorscreening krijgen. Bij een bewoner met het Syndroom van Down is dat zelfs iedere 3 jaar. Dan komen de cliënten bij ons langs of zitten we één dag op de woning en doen we één voor één met de bewoners een gehoortest. Daar hebben we verschillende manieren voor, passend bij het niveau van een cliënt. Om cliënten voor te bereiden hebben we een folder gemaakt met foto’s, zodat ze kunnen zien wat ze kunnen verwachten."
Binnen welke kaders kunnen jullie werken?
"Er zijn richtlijnen die we volgen in ons werk. Zo is er een richtlijn gehoor speciaal voor de gehandicaptenzorg en een richtlijn slikprobleem. Op het gebied van communicatie is het ook heel veel zelf proberen en kijken wat er wel of niet werkt. Gelukkig zijn er ook steeds meer digitale middelen die kunnen helpen. Het is altijd zoeken naar de juiste weg specifiek op een cliënt gericht. We hebben regelmatig paramedisch (ergotherapie, logopedie, diëtist en fysio, red.) overleg waarin we bespreken waar iedereen mee bezig is. Daarmee voorkomen we dat we in elkaars vakgebied werken."
Hoe kun je cliënten helpen die niet kunnen praten?
"We hebben verschillende tools en hulpmiddelen die we kunnen inzetten. Er zijn cliënten die niet kunnen praten of zich verstaanbaar kunnen maken en die een spraakcomputer hebben. Ze kunnen knoppen aanklikken en dan komt er een stem uit de computer. De aanvraag van zo’n computer is een heel proces. Daar is ook de gedragsdeskundige of ergotherapeut voor nodig. Door middel van heel veel begeleiding kan het werken. De hele omgeving van een cliënt moet daar aan meedoen. Het is echt een teamprestatie! We maken ook gebruik van foto- en herinneringsboeken of een app."
Hoe kom je er bij cliënten die niet kunnen spreken achter of ze tevreden zijn?
"Om te weten of een cliënt tevreden is, kijken we naar gedrag. Doet iemand mee? Accepteert iemand iets? Of laat een cliënt gedrag zien waaruit blijkt dat hij het niet wil? Hoe oogt iemand? Het is steeds een puzzel om op te lossen. Ik vind het leuk om daarin samen te werken met begeleiders. Wij kunnen het niet zonder hen doen. Soms betrekken we het hele team rondom een cliënt erbij. De kwaliteit van leven van cliënten staat altijd centraal."
Wat is één van de leukste dingen die je hebt gedaan?
"Onlangs werden we door de agogisch consulent betrokken bij de verhuizing van een woning. Ze wist van het bestaan van de verhuismap die we in samenwerking met de afdeling Communicatie hebben ontwikkeld. Op donderdag stond de verhuizing gepland en we besloten het op maandag te vertellen. Per cliënt hebben we gekeken welke informatie iemand nodig heeft en zo hebben we de mappen samengesteld. Die konden uit 3 of 30 pagina's bestaan. Soms werd bijvoorbeeld de kleur van de verf in de nieuwe kamer er alvast ingeschilderd.
Naast de verhuismap hebben we ook voorleesboeken, vaak kinderboeken rondom het thema verhuizen. Daar konden begeleiders met behulp van verschillende materialen aansluiten bij de zintuigen van de cliënten. Maar ook hadden we blokken waar ze een nieuw huis mee konden bouwen en een Playmobil verhuiswagen waar ze mee konden rijden. Alles om de verhuizing meer betekenis te kunnen geven. Die voorbereiding zorgt voor een gevoel van veiligheid. Het geeft rust. Ik ben er heel tevreden mee hoe dat is gegaan."
Naast Logopedie heeft ons team Behandeling nog meer disciplines. Hier lees je er meer over.